Stan van Houcke citeerde pas een interessant Bijbelvers en gaf
er het volgende commentaar op:
In het bijbelboek Jesaja hoofdstuk 5 vers 8 is te lezen: Wee degene die huis na huis opkoopt, die
akker bij akker trekt tot alles hem toebehoort en alleen hij nog bezittingen
heeft in het land.
Deze wijze woorden getuigen van een diep inzicht in het menselijk bewustzijn.
Niet alleen waarschuwt deze oudtestamentische profeet voor de menselijke
begeerte die onverzadigbaar is, maar hij waarschuwt er tevens impliciet voor dat
deze begeerte het sociale weefsel van een samenleving vernietigt. En aangezien
de mens een sociaal wezen is, vernietigt de begeerte uiteindelijk de mens zelf.
Desondanks is het moderne kapitalisme gebaseerd op de exploitatie en
bevordering van de begeerte. Zonder het permanent mobiliseren van de
onverzadigbare begeerte is het kapitalistische vooruitgangsgeloof niet
houdbaar. Maar ook de parlementaire democratie is door de begeerte-reflex op
den duur niet levensvatbaar.
Dat begreep
Thomas Jefferson maar al te goed en was de reden voor hem om erop te hameren
dat ‘it is not too soon to provide by every possible means that as few as
possible shall be without a little portion of land. The small landholders are
the most precious part of a state.’
De fundamentele drijfveer van het kapitalisme tot
kartelvorming, tot de concentratie van het kapitaal in zo min mogelijk handen
leidt onvermijdelijk tot de concentratie van de macht, zo wist de schrijver van
van de Amerikaanse Declaration of Independence. Zonder het aan banden leggen
van het kapitalisme is er geen democratie mogelijk.
Spiritual Change: De Islam lost het probleem van kapitalisme onder andere op
met het elegante Zakaat-systeem. Hierin betalen niet de armen rente aan de
rijken, maar betalen mensen met dood kapitaal een verplichte belasting die aan
de armen wordt gegeven.
Dit keert de kapitalistische situatie om. Het geld stroomt nu niet meer van de
armen naar de rijken, zoals in het rente-systeem, maar juist van de rijken naar
de armen. Ik noem de oplossing elegant omdat het ontkomt aan het nationaliseren
van bezit en het ontmoedigen van individuele arbeid, zoals dat in het
communisme het geval is. Het geheim zit hem dus in het afschaffen van de rente
en het juist belasten van dood kapitaal. Denk hier nog eens aan, als u in het
midden van de komende crisis bij een lege geldautomaat staat.
Naast het Zakaat-systeem bevordert de Islam gelijkheid door de aanmoedigingen
tot barmhartigheid en het ontmoedigen van praal en luxe. De Ahmadiyya
gemeenschap voegt daaraan nog eens het Wassiyyat-systeem
toe, waarin leden vrijwillig grote hoeveelheden kapitaal ter beschikking
stellen aan gemeenschapsprojecten en educatie. Dit systeem wordt geacht de
strijd aan te gaan met de onrechtvaardige voorstellen voor een New World Order,
zoals op deze website al aan de orde is gekomen in de stukken uit het boek The New World Order of Islam.
Oorspronkelijk artikel: spiritualchange.blogsome.com